La tendència cada vegada major a racionalitzar el moviment, la
música i les sensacions, es producte de certes societats que han sigut
influenciades per molts factors. En la societat actual te cada vegada més pes
el entendre que el sentir.
Possiblement la música amb el
cos i la percussió corporal hagen tingut el mateix procés. Aquesta xicoteta
hipòtesi es centralitza en que el procés de racionalització de la música, de dirigir-la
i centrar-la amb la ment i per tant cap al cap, començà a Àfrica. El punt de
partida comença al Sud d’Àfrica on el sentir comença amb els peus, el
contacte amb la terra, el contacte amb la natura, mitjançant rituals, cants i danses
està patent. Com a exemple de percussió corporal realitzada amb els peus podem
citar als " Gumboots" en Sudàfrica.
Al anar pujant geogràficament
cap a Europa els moviments corporals també van pujant de les extremitats
inferiors a les superiors. La manera de colpejar els tambors en el centre
d´Àfrica és sobre els genolls i les cuixes, el mateix fan els xiquets amb els
seus jocs infantils.
Si ens dirigim més cap al nord,
podem observar com els tambors se col·loquen baix de l’aixella, el raval en el
pit, les palmades se fan cap amunt i la tendència es dirigeix cap a dalt.
Ja a Europa tot tendeix cap al
cap, i deu de passar per ella. El que es sent deu de ser racionalitzant amb
anterioritat, per el que la resta de les extremitats passen a ser un instrument
executor a expenses d´un cervell cada vegada més racional.
Podem fer la següent classificació
segons funció i significat:
-Ritual/Simbòlic.- Pluja, cacera,
vent, vegetació, malalties traços.....
-Cançons de treball.-
Panaderes, Gumboots.....
-Jocs infantils de
coordinació.- Don Federico, Con la A......
-Finalitat pedagògica.- Mètodes
didàctics....
-Espectacles.- Mayumanà,
Barbatuques......
-Expressió cultural-musical.-
Aceh, flamenc, Kecak.....
-Forma de transgressió intimidació.-
Haka...
-Social: Inclusió/ Exclusió.-
Cançons de benvinguda, dansa dels soldats.....
No hay comentarios:
Publicar un comentario